• EnglishPolskiУкраїнська

Nie wiem czy kiedyś zastanawiałeś/aś nad wszystkimi korzyściami jakie niesie ze sobą aktywność fizyczna? Niejednokrotnie skupiamy się na aspektach wyników sportowych i kwestiach sylwetkowych, a zapominamy jak wiele innych benefitów wynika z aktywnego trybu życia. Dziś przyjrzymy się pracy mózgu, a więc do rzeczy.

Aktywność fizyczna wpływa na poprawę neuroprzekaźników: serotoniny, dopaminy, noradrenaliny, a także endorfin. Dzięki temu możemy wpłynąć na nasz nastrój, samopoczucie i wspieramy tym samym nasz dobrostan psychiczny. Nikomu chyba nie trzeba udowadniać, że różnego rodzaju zaburzenia psychiczne w tym depresja stanowią dziś ogromny problem i są bardzo często diagnozowane.

Ruch może okazać się dużym wsparciem w procesie leczenia. Jak wskazują wyniki badań naukowych, aktywność fizyczna promuje pozytywne zmiany w stanie zdrowia psychicznego i umiejętność radzenia sobie ze stanami depresyjnymi. Badania kliniczne badające wpływ ćwiczeń na objawy depresyjne wskazuje, że osoby ze zdiagnozowaną depresją poddawane leczeniu aktywnością fizyczną miały znacząco niższe wyniki w zakresie odczuwanej depresji niż ci, którzy otrzymywali leczenie kontrolne bez ćwiczeń ruchowych. Endorfiny odpowiadają z kolei między innymi za łagodzenie wszelkiego rodzaju bólu oraz wprawiają nas w optymistyczny nastrój.
Endorfiny odpowiadają z kolei między innymi za łagodzenie wszelkiego rodzaju bólu oraz wprawiają nas w optymistyczny nastrój.

Aktywność fizyczna silnie oddziałuje na układ krążenia, powoduje zwiększenie przepływu krwi przez mózg, co w konsekwencji prowadzi do lepszego zaopatrzenia mózgu w tlen i substancje odżywcze, a co za tym idzie do sprawniejszej pracy.

Dodatkowo uprawiając sport możemy zauważyć wzrost białka BDNF, które odpowiedzialne jest za wzrost i przeżycie komórek nerwowych. Dzięki temu poprawisz procesy związane z zapamiętywaniem, myśleniem i uczeniem się.

Obniżenie poziomu BDNF pośredniczy w neurodegeneracji neuronów w tym neuronów dopaminergicznych i jest obserwowane w chorobach neurodegeneracyjnych. Regularnie powtarzany długotrwały wysiłek fizyczny lub proces treningowy o średniej lub dużej intensywności wywołuje wzrost poziomu BDNF i receptora TrkB w regionach mózgu odpowiedzialnych za aktywność motoryczną, zapobiegając procesom neurodegeneracji, szczególnie u osób starszych. W związku z tym aktywność fizyczna będzie dobrym narzędziem w prewencji chorób o podłożu neurodegeneracyjnym. Aktywność fizyczną i trafnie dobrane ćwiczenia można uznać wręcz za czynnik chroniący przed demencją.

Autor: Magdalena Paruch

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

4 − 3 =